تحقیق کسب و کار الکترونیک و مدل های تصمیم گیری  شامل  58 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  کسب و کار الکترونیک و مدل های تصمیم گیری  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

بخش اول :کسب و کار الکترونیک

۲-۱-۱- مقدمه

رشد بسیار سریع کامپیوتر، ارتباطات و فناوری اطلاعات طی بیست سال گذشته در همه جنبه­های زندگی تأثیر گذاشته است. فناوری اطلاعات جنبه­های گوناگون زندگی بشری را تحت تأثیر قرار داده است. در حال حاضر مفاهیم تجارت الکترونیکی آموزش الکترونیک، دولت الکترونیکی، به صورت روزمره و مکرر تکرار می­شود. فناوری اطلاعات از حالت یک تکنولوژی محدود و مختص گروهی خاص تبدیل به محیطی فراگیر برای زندگی بشر در همه ابعاد گوناگون آن گشته است. اینترنت یکی از پیشرفته­ترین فناوری­هایی است که محیط ذکرشده را تحت تأثیر قرار داده است. اینترنت یک شبکه جهانی نسبتاً نوپا و بسیار گسترده است که شامل شبکه­های بزرگ رایانه­ای و بدون مالکیت و مدیریت مرکزی می­باشد. اگرچه پیدایش اولیه اینترنت به سال­های آخر دهه ۶۰ در وزارت دفاع آمریکا برمی­گردد ولی فراگیری و جهانی­شدن آن مربوط به پیدایش شبکه گسترده جهانی (WWW) در نخستین سال­های دهه ۹۰ می­باشد. در حال حاضر اینترنت در جایگاه جهان مجازی قرار گرفته و از یکسو هر ماه بالغ بر ۵۰ میلیون کاربر جدید پیدا می­کند و از سوی دیگر همه سازمان­ها و شرکت­ها با درک اهمیت این شبکه جهانی در پیِ حضور در آن می­باشند (Hoffman and Novak, 1997).

در حال حاضر تقریباً همه کسب و کارهای بین ­المللی دارای پایگاه جهانی بوده و بسیاری از شرکت­های داخلی نیز در حال پیوستن جرگه دارندگان پایگاه­های اینترنتی می­باشند. نکته­ای که نباید از آن غفلت ورزید کاستی­ها و یا حداقل نقایص فعلی این شبکه جهانی می­باشد. از آن جمله (اکبری، ۱۳۸۱):

هنوز به درستی مشخص نیست چند درصد از کاربران این شبکه جهانی خریداران و فروشندگان واقعی هستند.

تعداد شرکت­هایی که از راه حضور در اینترنت به سودهای کلان دست یافته­اند هنوز چندان زیاد نیست.

مشکلات امنیتی شبکه، شرکت­ها و افراد حاضر در آن را در معرض راهزنی­های اینترنتی قرار داده است.

همچنین مشتریان و مصرف­کنندگان همواره در معرض خطر استفاده از اطلاعات محرمانه مانند شماره حساب و رمز کارت­های اعتباری می­باشد. در هر صورت به نظر می­رسد عدم حضور در این شبکه جهانی به مانند دوری از سایر تکنولوژی­ها اجتناب­ناپذیر باشد. نحوه تاثیرگذاری اینترنت بر ساختار صنعت را می­توان بطور گویا در شکل زیر نمایش داد.

تجاری و غیرانتفاعی و یا دیگر بازیگران بازار یعنی مصرف­کنندگان فردی و گروهی، متمایز شوند. بازارهای دیجیتالی، فرصت­های جدید و غیر محدودی را برای کسانی که در آن کار می­کنند، ارائه می­دهد. تحقق این فرصت­ها، چالش­های جدیدی را بهمراه دارد. بازیگران در اقتصاد دیجیتال درمی­یابند که برای کسب منافع، نگرش­ها و دیدگاه­های سنتی برای انجام کسب و کار، نیاز به تعریف مجدد دارد. در نتیجه، مفاهیم سنتی کسب و کار رها می­شود و مفهوم سازمان توسط موجودیت­های جدیدی جایگزین می­شود که چالش­های ذاتی این دوره اقتصادی جدید را منعکس می­کند. در جریان انقلاب صنعتی، شرکت­ها به میزان شگرفی، از جوامع یکپارچه روستایی به کانونی از سازمان­های شهری مستقل، تغییر یافت. این در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با معرفی فناوری­های اطلاعات و ارتباطات و ظهور سریع پارادایم­های کسب و کار الکترونیکی، جهانی­تر و بیشتر مبتنی بر همکاری شد. شرکت در عصر دیجیتالی، بصورت شبکه­ای می­باشد یعنی پیوند متقابل بر اساس سطوح مختلف:

بر اساس سطح زیرساخت اطلاعات[۱] (یعنی از طریق اینترانت­ها)

بر اساس سطح سازمانی (مثل رهاکردن ساختارهای سرسام­آور سلسله مراتبی گذشته و جایگزینی آنها با تیم­ها)

بر اساس سطح شایستگی­ها[۲] (مثل شبکه­سازی مبتنی بر دانش) (Filos and Banahan, 2000).

از بین رفتن مفهوم سنتی سازمان، یکی از نشان­های اقتصاد آینده است و سازمان­ها بطور فزاینده­ای، وابسته به فناوری می­شوند، در اقتصاد جدید، پایه ارزش­آفرینی، بیش از این، روی دارایی­های ملموس و قابل سنجش[۳] معطوف نیست. برخلاف سازمان­های سنتی که ارزش­آفرینی به میزان زیادی، از سرمایه­گذاری در چیزهای ملموسی مثل کارخانه و ماشین­آلات بدست می­آمد، سازمان­های عصر دیجیتال[۴]  یا سازمان­های هوشمند[۵] از قدرت منابع هوشمند از قبیل اطلاعات/ دانش، ارتباطات، علائم تجاری و هوشمندی مبتنی بر نوآوری و همکاری استفاده می­کنند تا فرصت­های جدید را شناسایی و بهره­برداری کنند (Filos and Banahan, 2000).

بعلاوه، محیط­های نامطمئن و بسیار متغیر اقتصاد جدید، نیاز به توانایی­ها و شایستگی­های جدید سازمانی دارد. مزیت رقابتی، بیشتر از قابلیت انطباق سازمانی بدست می­آید تا کارایی سازمانی. فناوری­های سازمان­های اقتصاد جدید، فناوری­هایی هستند که به شکلدهی جامعه اطلاعاتی کمک کردند یعنی فناوری­های اطلاعات، ارتباطات و محتوا[۶]، فضای دیجیتالی واحدی را ساخته­اند که بوسیله ویژگی­های برجسته زیر مشخص می­شوند:

اتصال و ظهور محیط­های شبکه­ای، همکاری متقابل شرکت­ها در عملیات یکدیگر[۷] و حذف مرز سازمانی[۸]، و سرعت و کیفیت بهتر جریان اطلاعات و ارتباطات.

فناوری­ها و استانداردهای همکاری متقابل، کلیدی برای کسب و کار الکترونیکی است.

نیازمندی­های کسب و کار در اقتصاد دیجیتالی، متنوع و پیچیده است و قابلیت­های تکنولوژیکی، همچنان در حال ظهور است:

۱- TCP/IP بعنوان پروتکل شبکه­ای حاضر در همه جا و در یک زمان[۹] برای مبادلات باز اینترنتی همراه با HTTP بعنوان پروتکلی برای مبادلات مرتبط با وب عمل خواهد کرد. برای ترمینال­های موبایلی، پروتکل دسترسی بی­سیم (WAP) نقش مشابه قابل توجهی را بازی خواهد کرد.

۲- عامل­های هوشمند سیار[۱۰] به میزان قابل توجهی روش کار سیستم­های پراکنده را تغییر داده است. همه نرم­افزارهای عاملی تکامل­یافته مبتنی بر جاوا هستند و مزیت چارچوب جاوا را بدست می­آورند که بنظر می­رسد برای سیستم­ها و برنامه­های کاربردی عاملی سیار، مناسبترین است. هوشمندی عامل­ها، بخشی از معماری درونی­شان خواهد بود.

۳- بخاطر ظهور XML، سیستم­های پیغام­رسانی[۱۱]، اخیراً توجه زیادی را به خود، جلب کرده است. سیستم پیغام­رسانی جاوا[۱۲] بنظر می­رسد که در میان سیستم­های موجود، مطلوبترین باشد چون در چارچوب جاوا ارائه می­شود و فعالیت­های هماهنگ­سازی با COBRA 3 احتمال استفاده اثربخش آنها را افزایش خواهد داد. XML همچنین نقش قابل توجهی در تعریف پروتکل­های باز ارزش افزوده اینترنت برای کارکردهای کسب و کار الکترونیکی، بازی می­کند.

۴- در حیطه سیستم­های جریان کار، مفاهیم، چارچوب، معماری و واسط­هایی[۱۳] که توسط مجموعه مدیریت جریان کار[۱۴]، پیشنهاد می­شود، پایدارترین، قابل پذیرش­ترین و واقعی­ترین­ها هستند. سازمان­ها در اقتصاد دیجیتالی با توجه به توسعه­های تکنولوژیکی که در بالا گفته شد، دگرگون شده­اند. اقتصاد جدید، “دیجیتال” است و سازمان­هایی که در آن مشارکت می­کنند، «بایت را بجای آجر[۱۵]» جایگزین کرده­اند.


جهت دانلود متن کامل تحقیق کسب و کار الکترونیک و مدل های تصمیم گیری کلیک نمایید